Information

Information om blandade saker som kan vara av intresse

Kamerautrustning och fototeknik

Kameran som jag använder vid tävlingar är en Canon EOS 350D, tillsammans med objektivet Canon EF 70-200/4L. Det objektivet är i min mening perfekt för att ta bilder från ovalbanan, eftersom brännvidden är tillräcklig för att zooma in ett ekipage på andra sidan banan och autofokusen är så snabb att den hänger med i det snabba tävlingstempot. I väskan ligger även ett par andra objektiv, men de åker sällan på kameran när det är tävlingsdags.

Kamerans upplösning (8MPix) är tillräcklig för att man ska kunna göra förstoringar upp till A3-format med bra skärpa. Vill man göra större förstoringar så blir det inte helt skarpt om man står nära bilden och detaljgranskar den, men det gör oftast ingenting eftersom man normalt betraktar större bilder från ett större avstånd.

För att fånga ett speciellt stegmoment, så finns det flera olika alternativ. Antingen använder man serietagning på kameran och hoppas på att rätt stegmoment fastnar på någon av bildrutorna. Kameran klarar av 3 bilder i sekunden och det kan tyckas mycket, men i det här sammanhanget räcker det tyvärr inte till. Det blir massor av bilder som inte går att använda och har man otur så får man inte en enda bild i det stegmoment som man hade tänkt sig. Alternativet är att lära sig känna igen rörelsemönstret i de olika gångarterna och arbeta in en känsla för när "rätt" ögonblick infinner sig.

För att till exempel fånga maximala frambenslyftet i tölten, så brukar jag koncentrera mig enbart på ett framben och följa med i takten i ett par stegsekvenser innan jag trycker av. Metoden kräver en del träning, men fungerar bra när man väl har fått in känslan. En annan teknik som fungerar när takten i tölten är helt ren, är att koncentrera sig på isättningen av ena bakhoven. Det är en mer distinkt tidpunkt som gör det lättare att känna in takten och som är enklare att pricka in. Eftersom bakhovens isättning sammanfaller med frambenets högsta punkt (i ren tölt), så kan man få riktigt bra resultat med den metoden. Nackdelen är att de flesta hästar har en liten dragning mot pass- eller travtakt, vilket obarmhärtigt avslöjas med denna metod.

Efterbehandling av bilder

För att få bästa möjliga färgåtergivning och kontrast, så krävs oftast en del efterarbete i form av bildbehandling. Tyvärr räcker inte tiden till för att fixa alla bilder manuellt innan jag lägger upp dem i bildgalleriet. I stället använder jag bildbehandlingsprogrammets autojusteringar på samtliga bilder. Hur bra resultatet blir varierar beroende på bildens innehåll och vissa ekipage kan därför bli väldigt mörka och tappa detaljer. Detta gäller endast bilden du ser på webben.

När du beställer en bild på fotopapper, så går jag in och gör en noggrann manuell justering av färger och kontrast. I vissa fall kan jag även beskära bilden så att störande detaljer, som stolpar, halva personer och annat som sticker in i bild, inte kommer med på förstoringen. Jag retuscherar däremot aldrig bort föremål genom att ändra i bilden med så kallad kloning (om inte detta specifikt efterfrågas vid beställningen).

Försäljning av bilder för kommersiell användning

När det gäller kommersiell användning av bilder, så har jag ingen fast prislista, utan prisuppgift lämnas som offert beroende på användningsområde, storlek och upplaga. Tänk på att innan en bild med en identifierbar person får användas i kommersiellt syfte, så krävs ett modellavtal med personen i fråga. Det är inte mitt ansvar som fotograf att införskaffa lämpliga avtal, utan det ansvaret faller på ansvarig utgivare.